CENTRAL HAWK 2021 néven magyar és brit kétoldalú repülő harcászati gyakorlatot hajtottak végre a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Repülőbázison. A magyar alakulat JAS 39 Gripen típusú gépei mellett, a Brit Királyi Légierő BAE Systems Hawk T1 típusú oktató gépei, a RAF 100. századából vettek részt a gyakorlaton. Bár sajtónap volt tervezve, ennek ellenére a kerítés melletti egy külön nap beiktatása utólag jó döntésnek bizonyult.
A RAF 100. század Hawk gépei fényes fekete színben pompáztak. Ami még feltűnő elsőre, a kalóz jelvény a függőleges vezérsíkon. De erről majd később:
A 39-es oldalszámú Gripen érkezik vissza a délelőtti repülésről:
Napi három repülést teljesítettek a magyar és brit gépek, itt az egyik reggeli körben induló gépek láthatóak, még erősen felhős időben:
A brit gépeket odahaza elsősorban agresszor szerepben használják saját Typhoon és F-35-s gépeikkel szemben:
A 44-es oldalszámú gép, ezen a napon nem volt része a britekkel való együttműködésben:
Mely szépen rótta a köröket a bázis körzetében:
Az első visszatérő géppár:
Leszállás 30-as irányon:
A 44-es oktató is befejezte a feladatát:
Páros helyett, hármas kötelék:
Oszolj a pont felett:
A XX202 lajstromú Hawk gép 1978-ban gördült le a gyártósorról:
Társa, a XX255 is ugyanennyi idős:
Ez a gép 1981 márciusában került a Royal Air Force (RAF) kötelékébe, tehát idén ünnepelte 40-ik születésnapját brit színekben:
Ebéd előtt nem sokkal is volt repülés, itt szoros párban emelkedik el két gép:
Az utánuk jövők is így tettek:
A 44-es is újból felszállt:
A 44-es ahogy korábban, most is a reptér körzetében repült percekig:
Majd landolt 30-as irányon:
A kora délutáni visszaérkezők közül az első gépek:
Az XX246 oldalszámú gép függőleges vezérsíkján nem a kalóz fej díszeleg, de erről majd kicsit később:
A 30-as gép visszaérkezése a 12-es pálya végéről:
Késő délutáni indulás. A sötétebb felhők néha eltakarták a napot, ezért a világvége hangulat:
Felzárkózás a Gripen mögé:
A 44-es megint szólóban repült a bázis felett:
A körforgalmi 21-est nemrég újra festették:
Videó formátumban a délutáni landolások:
Immár bent. A sajtónapon az igen erős szél miatt a repüléseket leállították, így csupán statikus pozícióban volt lehetőség megnézni a gépeket:
A kalóz jelvény, mely valljuk be igen jól áll a gépeknek és az alakulatnak:
Felvarró formájában (saját gyűjtemény). A címerben maláj nyelven a következő olvasható: "Soha ne rázd fel a darázsfészket":
A RAF 100. százada 1917-ben alakult meg Franciaországban. A háború után először Írországba majd Angliában diszlokált. 1932-ben torpedó-bombázó alakulat lett és 1934-ben Malajziába vezényelték a századot. Ott vette fel az alakulat jelvényben is ismert mottót. A japán invázió során súlyos veszteségeket szenvedtek és végül Ausztrálián keresztül a megmaradt erőket visszarendelték Angliába. Sok évet ugorva, 1991-ben kerültek az első Hawk T1 gépek a századhoz majd települtek át 1995-ben mai állomás helyükre, a RAF Leeming bázisra, Észak-Yorkshire-ben.
A Hawk T1-es gépeket 2022 márciusában kivonják a RAF kötelékéből, a tervezett 2025-ös évhez képest így jóval előbb. A RAF Red Arrows tervezetten 2030-ig tovább fogja repülni a típust. Ami a 100. Századot illeti, sajnos ugyanarra a sorsra jut mint a géptípus.
A nap egyelten dinamikus repülése, egy magyar Dassault Falcon 7x gép volt mely éppen feladatára indult el:
A hangárban volt lehetőség közelről megnézni a Gripen függesztményeinek néhány opcióit:
Belül egy Mk 82 inert GB-12-es bomba, a másik eszköz pedig két szárnyaszegett AIM-120 AMRAAM rakéta:
Jobb szélen egy gyakorló AIM-9L:
Litening III-as célzó konténer:
Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka:
John Kelly alezredes, brit katonai attasé:
Csoport fotó a Gripen mellett:
Mark Jackson ezredparancsnok is jelen volt, aki a Commander of the UK Hawk Wing titulust szerezte meg 2020-ban, ezzel a RAF valamennyi Hawk repülő alakulatainak a parancsnoka lett. Ő az aki a sajtó kérdéseire válaszolt:
Mark Jackson ezredparancsnok igen érdekes dolgokat mondott a gépről és az alakulat szerepéről otthon és a gyakorlat során.
A Hawk mérete és fürgesége miatt igen jól tudja szimulálni a kicsi és gyors gépeket, ezért tud meglepetést okozni egy szuperszonikus gép pilótájának. Az alakulat pilótái igen tapasztaltak, vannak köztük akik 2000-3000 órát is összegyűjtöttek az idő során.
Rendkívül hasznosnak vélte a magyarországi gyakorlatot, hisz az angol és magyar pilóták teljesen különböző taktikai eljárásokat tanultak be az évek alatt. A britek, ahogy a parancsnok mondta, amerikai minta alapján készítik fel a pilótáikat, így ők is igen sokat tudtak tanulni.
Odahaza ahogy említve lett már a gépeket agresszor szerepben alkalmazzák a RAF rendszerben lévő gépeivel szemben. Illetve segítik a földi JTAC (Előretolt Repülésirányítók) felkészítését. Feladataik 70%-ban air-to-air vagyis légi harc, a maradék 30% földi támogatás. Utóbbi esetben van mód a gépeknek kicsi 3 kg-os gyakorló bomba hordozására.
Az alakulat felszámolása után az A-A agresszor szerep egy külső kontraktorhoz fog kerülni, a földi támogatás viszont továbbra is a RAF kötelékében marad.
A hazai gyakorlatra visszatérve, 2-1 illetve 1-1 szembeni légi harcra került sor a Hawk és a Gripen-ek között. Géppárban repülve a középpontban szétváltak a gépek majd 40 km-re eltávolodtak a pilóták egymástól, ezután a földi irányítás vezetésével szembe találkoztak, megkezdve ezzel a légiharcot. A Hawk gépekkel akár 4-5 különböző körülményt építettek fel egy nap során a magyar pilótákkal szemben, itt olyan szituációkra kell gondolni mint pl. hogy az egyik fél magasabban van a másikkal szemben.
Az ezredparancsnok személy szerint kiválókat mondott a Gripen-ről. A tapasztalatai szerint a svéd gép igen jól manőverezik, ráadásul a szürke festése előny, szabad szemmel a brit pilóták nehezen vették észre, hisz odahaza a Typhoon és F-35-ös méretű géphez lettek hozzá szokva. Sok esetben prédának érezték magukat az angolok.
Magyarországon 70 felszállást és 90 órát töltöttek a levegőben a britek, odahaza 2-3 hét alatt ennél kevesebbet, durván a felét repülik le. Jóval több pilóta volt mint amennyi géppel jöttek, lehetőség szerint mindenkinek próbáltak ugyanannyi repült időt biztosítani, a földi kiszolgálók száma nagyjából 30 fő volt.
Mark Jackson a végén hozzátette, hogy nagyon sajnálja az alakulat megszűnésre kerül, mert így nem tudnak vissza jönni a következő évben. Viszont 2022-ben Typhoon gépek érkezhetnek majd, folytatva a brit-magyar kapcsolatokat.
Chris McCann pilóta:
A repülések elmaradásával a gépek a nagy hangárba kerültek:
Az egyik karbantartó egy ifjú hölgy volt, aki hamar felkeltette a fotósok érdeklődését:
Aki széles mosollyal fogatta a népszerűséget:
Még pózolt is egyet a kameráknak:
Nick Badel ezred parancsnok neve az egyik gép oldalán. Ő azonban 2020-ban átadta a parancsnoki teendőket:
A már említett XX246-os gép:
És a kalózmentes függőleges vezérsík. Ez a Joint Forward Air Controller Training and Standards Unit (JFACTSU) magyarul az Előretolt Repülésirányító Kiképző és Alap Egység címere. Az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumának egyetlen NATO és amerikai akkreditált iskolája a repülési irányítók kiképzésére. A JFACTSU elsődleges feladata az Előretolt Repülésirányítók fejlesztése, szabványosítása és oktatása. A folyamat tartalmaz három fő tanfolyamot és a posztgraduális támogatást a folytatáshoz, ez lehetővé teszi a növendékek számára, hogy megértsék a szerepeket, képességeket, az alkalmazásokat és az irányítást a Légi Lefogásnak (Air Interdiction - az ellenséges csapatok mögöttes felvonulási területének támadása) és a Közvetlen Légi Támogatásnak (Close Air Support - CAS) a jelenlegi és feltörekvő technológiák hátterében.
Zárásként a Hawk gépek üres állóhelyei: